Direktlänk till inlägg 27 mars 2008

Diskussioner på nätet

Av G - 27 mars 2008 12:11

Har ni sett den här? 

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/samhalle/artikel_1021117.svd 


 Dum fråga, det är väl klart att ni gjort. Det är ju fler som läser SvD än som läser min lilla blogg. Intressant artikel ändå, jag ska hålla utkik efter boken när den kommer. Men det jag tänkte ta upp med det här inlägget är diskussionen som följer bland artikelns kommentarer. Givetvis håller de flesta med, ingen vill ju erkänna att man hör till de som skyller ifrån sig, och så finns den en liten klick som faktiskt skyller ifrån sig (och därmed indirekt erkänner att de hör till dem som  skyller ifrån sig). Men om man nu skyller ifrån sig så är man kanske inte särskilt känslig för sådan kritik eftersom man ändå har något att skylla på. Sen kan man ju tycka att Ann Heberlein sparkar in öppna dörrar också.


Men vem orkar egentligen sitta och föra en diskussion bland kommentarerna till en SvD-artikel? Själv diskuterar jag ofta på nätet, i diverse forum som berör mina hobbies och intresseområden, men där finns ordentliga trådar och registrerade användare, och jag kan enkel gå tillbaka och läsa gamla diskussioner för att hänga med i debatten. Bland kommentarerna ligger allt i en enda röra, och det finns redan 150 kommentarer. Och i morgon kommer hela diskussionen att vara glömd, i den mån man kan kalla det för diskussion. Och likadant är det med alla kontroversiella artiklar och blogginlägg. En massa inlägg på en gång och sedan - tystnad. Ingen möjlighet att nästa vecka "bumpa tråden". Och ingen som egentligen vill diskutera någon när det egna inlägget är skrivet. Hur orkar man lägga sin energi på något sådant?


Och så ska jag väl komma med mina åsikter om Heberleins bok också: Självklart är det ett problem att alla går runt och skyller ifrån sig. Då försvinner ju vi som verkligen är offer för åldersrasism, könsdiskriminering, religiös dogmatism och nepotism i mängden. Inte fan är det mitt fel att ingen fattar att det inte är mitt fel.



  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av G - 2 maj 2009 22:30

Testar lite bara

Av G - 15 april 2008 07:21

I torsdags släpptes årets Bruxanvisning, Quarnevalens reklampelare, programblad och inkomstkälla. För er som har dålig koll, kolla på www.quarnevalen.se   Bruxanvisningen säljs av de glada studenter som verkligen tar steget och lever studentlivet ge...

Av G - 1 april 2008 08:38

Sedan regeringens utredning igår släppte sitt förslag till nyordningar på gymnasiet har det kommenterats flitigt av både medias proffstyckare och små hobbytyckare som jag. Den här artikeln http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=756368 har red...

Av G - 31 mars 2008 07:58

  Gymnasieskolan ska stramas upp, och dagens snårskog av lokala program och kurser ska rensas...med manchete!   Och det var verkligen på tiden, artikeln kan ni läsa här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=756368   Den nuvarande gymnasies...

Av G - 18 mars 2008 07:53

  Någon stjärna på Aftonbladet påstår sig ha blivit "lurad" av några "miljöblåsningar"!   http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article2066831.ab    Ursäkta den något sarkastiska inledningen, den som orkar läsa förbi den braskande rubriken finner en ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards